Jegyzetek a naroomai tengerpartról 2. rész: A naroomai rája

A szörny

Nem hallottam volna talán sosem Naroomáról, ha nem it találunk nyaralót a karácsonyi szünetre. Narooma, egy órás pihenővel, tíz órányi vezetésre található Melbourne-től. Sydney-től délre fekszik ez az óceánparti kisváros, amelyben körülbelül 3000 ember él. Eredetileg Wagonga Head-nek hívták, majd az őslakosok által használt név lett a hivatalos neve, mivel a noorooma szó jelentése (égszínkék víz) rendkívűl találónak tűnt. (Álltólag a az egyik multinacionláis autócég nemrég piacra dobott egy Narooma-kék autómodellt is.)  Mindenesetre a hivatalos név bejegyzése során a főpostamester elírta az első két o-t és így a város neve Nooroomából (a törzsi nyelvek a dupla o-t általában u-nak ejtik) Naroomára egyszerűsödött.

Narooma kisváros. Turistamágnes. Bevételének nagy részét a nyári szünet során gyűjti be. Ha valakinek nincs itt kiadó nyaralója (a zimmer frei itt nem divat), annak valószínű van kis kávéháza, krémfagyis lakókocsija vagy vizibicikli kölcsönzője. Férjem unszolására mi is elmentünk vizibiciklizni az egyik öbölbe. Vittünk magunkkal horgászbotot is. A barnára sült srác, akitől béreltük a járgányt, csúnyán is nézett a botra. Feje tetejére tolta napszümevegét, amelynek helyén fehér csík világított barnára sült arcán majd összeráncolt szemöldökkel közölte: Na, aztán ne legyen a canga csaliszagú! Engem azonban más aggasztott. Például az, hogy még el sem indultunk, de már átsiklott alattunk egy hatalmas rája. Legalább 200 kilós. – gondoltam, bár szinte rája sem tudtam nézni. Nem tengeren nevelkedtem, ráját csak az állatkerti akváriumokban és a tévében láttam. Utoljára pont a hírekben volt szerencsém rájával összefutni. Éppen azt ecsetelték, hogyan végzett Steven Irwinnel, Ausztrália igazai krokodil dundee-jával, Ausztrália vadvilágának leghíresebb nagykövetével. Ezekkel a gondolatokkal sokkoltam magam, miközben távolodtunk a partról. Mögöttünk egyre szaporodó rája raj. Előttünk meg férjem szerint halak hada. Leparkoltunk az öböl közepén és horgászni kezdtünk. Nem fogott ki rajtunk a rája, fogtam is egy halat. Meg is ettük vacsorára.